Huurprijs vrije sector gestegen

De kale huurprijs voor woningen in de vrije sector is in het vierde kwartaal van 2015 gestegen.
De prijs per vierkante meter kwam in het afgelopen kwartaal uit op gemiddeld 9,68 euro, melden makelaarsvereniging NVM en de brancheorganisatie van vastgoedmanagers VGM NL dinsdag. Dat bedrag is 5,1 procent hoger dan de huurprijs per vierkante meter van een jaar eerder en 1,7 procent hoger dan in het voorgaande kwartaal.
Gemiddeld genomen werden er in het vierde kwartaal huizen verhuurd voor 947 euro per maand. Dat is 0,5 procent hoger dan eind 2014. Ten opzichte van het derde kwartaal gaat het om een daling van 1,7 procent. Het verschil met de huurpijs per vierkante meter is te verklaren doordat er volgens de NVM “een tendens naar kleinere woningen gaande is”.
Amsterdam
In Amsterdam was de huurprijs in het vierde kwartaal het hoogst met 14,88 euro per vierkante meter. Maar binnen de hoofdstad verschillen de prijzen sterk van elkaar, stellen de organisaties. In Amsterdam Zuidoost kan een huurder terecht voor minder dan 10 euro per vierkante meter, terwijl in het centrum voor dezelfde oppervlakte meer dan 20 euro betaald moet worden.
In gemeenten zoals Rotterdam, Groningen, Den Haag, Den Bosch en Utrecht lagen de gemiddelde huurprijzen tussen de 10 en 11 euro per vierkante meter. Noord-Holland was in het vierde kwartaal de duurste provincie met 12,59 euro per vierkante meter. Utrecht en Zuid-Holland volgen met respectievelijk 10,20 euro en 9,94 euro. In Limburg (7,97 euro) en Friesland (7,71 euro) was de gemiddelde huur het laagst.

Bron: nu.nl