Huurprijscheck zelfstandige woonruimte

Met de Huurprijscheck kunt u een goede inschatting krijgen van de maximale huurprijs van een zelfstandige woonruimte. Voor de berekening van het puntenaantal beantwoordt u diverse vragen over onder meer oppervlakte, voorzieningen en verwarming. Als resultaat ziet u hoeveel punten dit oplevert. Het puntentotaal bepaalt de maximale (kale) huurprijs die wettelijk is toegestaan voor de woning. Een hogere huurprijs mag de verhuurder niet vragen, een lagere huurprijs wel.
De Huurprijscheck is een hulpmiddel dat is ontwikkeld in samenwerking met de Nederlandse Woonbond (de landelijke belangenvereniging van huurders) en Vastgoed Belang (vereniging van particuliere beleggers in vastgoed).

Voor u begint met invullen

Deze Huurprijscheck bestaat uit 6 onderdelen. Er wordt onder meer gevraagd naar oppervlakte van vertrekken en naar voorzieningen in keuken en badkamer. Afhankelijk van de woning kost het zorgvuldig invullen gemiddeld 30 minuten. U kunt de check wel tussentijds stopzetten en later verder gaan.
Meer informatie
Meer informatie over het puntensysteem vindt u op de pagina Huurprijs en punten.

Bron: Huurcommissie