In actie tegen huurschulden

EXLOO – Met de ondertekening van de samenwerkingsovereenkomst huurschulden, liggen er sinds maandag 30 september preventieve werkafspraken om huurschulden te voorkomen. Die dag zetten welzijnstichting Andes, woningcorporaties Woonservice en Lefier en de gemeente Borger-Odoorn hun handtekeningen onder werkafspraken die preventief ingezet worden.
Al geruime tijd wordt er door gemeenten, woningcorporaties en maatschappelijke organisaties in de regio Zuidoost Drenthe samengewerkt om woonkansbeleid op te zetten. De daarop gerichte ambities en intenties zijn de basis voor een preventieve aanpak van huurschulden.
Lefier
Woningcorporaties Lefier en Woonservice, welzijnstichting Andes en de gemeente Borger- Odoorn hebben deze ambities vertaald naar een samenwerkingsovereenkomst voor huurschulden.
Het is een gezamenlijk streven om de gevolgen van huurachterstand en huisuitzettingen te voorkomen en mensen structureel uit de schulden te helpen zodat financiële en sociale uitsluiting worden voorkomen.
Ander doel is om de nalatige huurder te bewegen tot gedragsverandering. Bijvoorbeeld door het voorkomen van verder oplopende huurschuld en daar waar mogelijk regelmatige betaling en aflossing te stimuleren.
Bron: Ter Apeler Courant